diumenge, 7 de desembre del 2008

Conceptualització de la naturalesa de l'aprenentatge amb ordinador


Aquesta setmana hem treballat a classe diferents models d’ús de l’ordinador en els entorns educatius. Aquestes diferencies es basen en 4 metàfores propostes per Charles Crook. Estes metàfores expliquen com la tecnologia d’avui en dia pot ensenyar i ajudar a aprendre, un funció del paper de l’ordinador. Les metàfores son les següents:

La metàfora tutorial: l’ordinador com a tutor

Hi ha programes en els que al nen se li planteja una teoria i uns exercicis posteriors. El funcionament que segueix és pràcticament l’idèntic al que és podria seguir en una classe amb un mestre.
Al final de l’activitat el mateix programa pot avaluar al infant. Aquest sistema consisteix en transportar el model d’educació tradicional al ordinador.

La metàfora de la construcció: l’ordinador com a alumne

El centre d’aquesta visió és l’alumne, qui controla la maquina, no al contrari. L’ordinador aprèn de l’alumne.
Va crear el concepte de Micromon on l’alumne construeix idees a partir de la seva activitat exploratòria. El que ensenya constantment és el nen, dona instruccions a l’ordinador.
L’acte educatiu es molt mes significatiu quan el nen el fa. Però, prèviament, ha de treballar el tema.

La metàfora del laboratori: l’ordinador com a simulador

L’alumne es guia a través de les seves experiències. Simulem una realitat perquè significa que no podem estar allí (vídeo sobre l’antàrtica, central nuclear, com funciona...)
El simulador a vegades l’objectivem per solucionar problemes.
El problema que té, a vegades, és que la realitat no funciona així. Per tant, els simuladors son interessant per fer proves.

La metàfora de la caixa d’eines: l’ordinador com a eina

És veritat que l’ordinador ens ajuda a ser més creatius?
Ens ajuda el Word a comunicar-nos amb el món? La correcció d’ortografia ens ajuda a comunicar-nos amb la resta del món. Puc escriure bé i tothom ho entendrà. El diccionari de sinònims també ens ajuda a comunicar-nos Si puc incorporar imatges en les meves cartes, podré fer-les més creatives.
Per tant, els ordinadors m’ajuden en la creativitat, ens fan més creatius. Les eines ens permeten evolucionar positivament en les creacions. Cada eina si la utilitzem bé, en ajuda a fer-ho millor.